Recenze Samsung Galaxy A80: Otočný foťák sklízí úspěch

Ničím nerušená podívaná

U Samsungu Galaxy A80 je rozhodně na co se dívat. Při velikosti displeje 6,7“ jej totiž můžeme bez sebemenšího přehánění označit za obrovský. Displej lemují jen úzké rámečky, obrazovku neruší ani výřez pro selfie kameru. Tím je jeho velikost ještě umocněna. Díky oblým hranám se i přes své rozměry překvapivě dobře drží v ruce, na ovládání jednou rukou však spíše zapomeňte. Na co jsme si delší dobu zvykali, je hmotnost. 220 g už nepatří mezi běžné hodnoty, při úctyhodných mírách 165,2 x 76,5 x 9,3 mm je to však pochopitelné. Samsung Galaxy A80 mezi konkurenčními modely jen tak nezapadne.

V hlavní roli sklo

Designéři modelu Galaxy A80 vsadili na oblíbenou a nadčasovou kombinaci kovu a skla. Zatímco boční rám je kovový, přední i zadní strana je z tvrzeného skla. Telefon tak působí velmi elegantně, o to víc je však potřeba dávat na něj pozor. Pád na zem by se vzhledem ke skleněným částem nemusel vyplatit. Punc luxusu pak telefonu dodává hladký, lesklý povrch. Škoda jen, že je k mání pouze v klasické černé barvě, další barvy by mu zajisté také slušely.

Celkový design telefonu je řešený poměrně minimalisticky. Hladká záda zdobí trojice snímačů otočného fotoaparátu, nechybí ani logo výrobce. Důkaz, jak hrdě se značka ke svému novému fotoaparátu hlásí. Na spodní hraně najdete šuplík pro dvě nanoSIM karty, USB-C konektor a malý reproduktor. Sluchátkový 3,5mm jack však budete hledat marně. Výrobce přímo v balení dodává sluchátka s konektorem USB-C, bohužel však jejich kvalita dost pokulhává a ani do uší nepadnou dobře. Dobře zamýšlený krok tedy za nás telefonu bohužel spíše uškodil. Namísto sluchátek bychom v balíčku raději uvítali redukci, s vlastními sluchátky bychom si poslech určitě vychutnali mnohem lépe.

Na pravé straně Samsungu Galaxy A80 snadno nahmatáte tlačítko pro zapnutí/vypnutí telefonu, vlevo pak ovládání hlasitosti sloužící zároveň jako spoušť fotoaparátu. Chválíme, že je obojí umístěno ve výšce, která je naprosto optimální, pohodlně jsme na tlačítka dosáhli, i když jsme velký telefon drželi jen v jedné ruce.

Výsuvný a současně otočný fotoaparát je pýchou smartphonu Samsung Galaxy A80

O tom, že se nejrůznější vychytávky neustále vylepšují a posouvají dopředu, nás přesvědčil i reproduktor sloužící k telefonování. Ten budete u smartphonu Galaxy A80 rovněž hledat marně, je totiž zabudovaný přímo do displeje. Během vytáčení se vám na displeji zobrazí, kam přesně máte ucho přiložit, a musíme uznat, že jsme s touto chytrou technologií neměli sebemenší problém. Hovor jsme slyšeli čistě, bez ruchu a šumů.

Maxi displej, mini rámečky

Čelní strana Samsungu Galaxy A80 je celá o displeji. Z jeho velikosti 6,7“ neubírají téměř žádné rámečky, a tak si Full HD+ Super AMOLED displej s rozlišením 2340 × 1080 můžete užít opravdu naplno. A budeme chválit dál. Obrazovka perfektně kreslí i sebemenší detaily, v živých a věrně zobrazených barvách. To oceníte nejen při prohlížení fotografií, ale parádní podívanou si užijete také při sledování filmů a seriálů.

Samozřejmostí je vlastní nastavení obrazovky, funkce automatického jasu, filtr modrého světla, noční režim či úprava velikosti a stylu písma. Maximálně spokojení jsme byli rovněž s čitelností, a to z jakéhokoliv úhlu či na přímém slunci. Displej od nás skutečně získává deset bodů z deseti.

Nadstandardní 6,7" Super AMOLED displej se chlubí nádhernými barvami i perfektní čitelností.

Displej vedle perfektního obrazu a integrovaného reproduktoru ukrývá i zabudovanou čtečkou otisků prstů. Nahmatáte ji ve spodní části uprostřed, a ač neradi, musíme přiznat, že z funkcí, kterými se obrazovka pyšní, je čtečka nejslabší. Není ultrazvuková a je to znát. Abychom se dostali dovnitř Galaxy A80, jsme potřebovali zpravidla několik pokusů, což je, upřímně, na dnešní poměry krok zpět. Dokonce se nám stalo, že jsme telefon odemkli až poté, co nám po „čtecích nezdarech“ sám nabídl vyťukání číselného kódu.

Otočný fotoaparát boduje

Nejvýraznějším prvkem smartphonu Samsung Galaxy A80 je jednoznačně výsuvný a současně otočný fotoaparát. Pyšní se rozlišením 48 Mpx u hlavního snímače, 8 Mpx v případě ultraširokoúhlého snímače. Nechybí senzor ToF pro práci s hloubkou ostrosti a měření vzdálenosti.

Jak už jsme zmínili na začátku, v displeji telefonu chybí výřez pro selfie kameru. To proto, že ve chvíli, kdy chcete fotit selfie, stačí stisknout tlačítko pro změnu fotoaparátu a začnou se dít věci. Celý modul fotoaparátu se přetočí a ze zadního objektivu je najednou přední. Z toho vyplývá, že parádní 48Mpx snímky pořídíte nejen při běžném focení, ale tytéž parametry platí i pro selfie. Po přetočení sice tzv. selfie režim postrádá některé funkce, např. režim Noc, Panorama či manuální režim, i přesto vám Galaxy A80 střihne šikovný portrét. A jak je to s výsuvným mechanismem v případě pádu? Výrobce myslel na vše, a tak přístroj vybavil pojistkou, která rozpozná pád a fotografický panel okamžitě alespoň částečně zasune.

Příklady selfie snímků – vpravo ultraširokoúhlý, vlevo s funkcí Živé zaostření.

U obou způsobů fotografování můžete využít funkce optimalizace scény. Ta nabízí až 30 přednastavených režimů, které vám dopomohou k těm nejlepším záběrům. Jak jsme se sami přesvědčili, funguje opravdu spolehlivě, bez problému rozeznala západ slunce, rostliny, interiér, zvířata, boty i auto. Samozřejmě ji využívat nemusíte, podle našeho názoru by to však byla škoda. Výsledné snímky jsou výraznější, i když nijak přehnaně vyumělkované. Však posuďte sami na ukázkových fotografiích.

Vlevo snímek pořízený bez optimalizace scény, vpravo s optimalizací scény.

Pokud bychom měli hodnotit celkovou kvalitu fotografií, označili bychom ji za standard. Za denního světla vykouzlí snímač velmi vydařené snímky, večer a v noci už je to horší. Fotografii bez zrna v podstatě nepořídíte, nejvíce je to patrné u ultraširokoúhlého snímače.

Porovnání fotky ve standardním režimu (vlevo) a v ultraširokoúhlém režimu (napravo).

Foceno v podvečerních hodinách – vlevo ve standardním režimu, vpravo v ultraširokoúhlém.

Foceno odpoledne ve Full ultraširokoúhlém režimu.

Pro noční záběry je určený speciální režim Noc, který má za úkol snímky prosvětlit. Na náš vkus možná ale až příliš. Výsledná fotka pak působí téměř uměle.

Ukázkové noční snímky – vlevo v normálním režimu, vpravo v režimu Noc.

Z dalších fotorežimů Samsungu Galaxy A80 si jistě oblíbíte Panorama či manuální režim, který uvítají zejména pokročilejší uživatelé. Zajímavou funkcí je pak tzv. Živé zaostření, díky níž si můžete pohrát s nastavením hloubky ostrosti a tím efektně rozmazat pozadí. Zejména u focení portrétů dodá rozmazané pozadí snímkům ten správný šmrnc.

Ukázkový panoramatický snímek.

Výkon zaslouží pochvalu

Motorem Samsungu Galaxy A80 je osmijádrový procesor Snapdragon SM7150 (2x 2,2 GHz + 6x 1,7 GHz). Šlape pěkně svižně, telefon se během našeho zátěžového testu nijak nezasekával, naopak – všechny aplikace nám otevřel bez mrknutí oka. Bez řečí si poradil dokonce i s několika appkami současně. Velký díl zásluhy na tom má vedle procesoru také velkorysá 8GB operační paměť. Pro svá data, fotografie, videa a další soubory máte k dispozici 128GB interní paměť. Jen je škoda, že ji nelze rozšířit o paměťovou kartu, tuto možnost A80 bohužel nepodporuje. Případný nedostatek prostoru tak pomůže vyřešit cloudové úložiště.

Standardní výdrž s možností rychlonabíjení

Co se týče výdrže baterie, kapacitu 3 700 mAh bychom zařadili do kategorie průměru. Telefon nám při běžném provozu, tedy volání, psaní zpráv, sem tam nějaké to focení a surfování po internetu přes Wi-Fi připojení, vydržel zhruba 2 dny. Při plném vytížení, kdy jsme data v podstatě nevypli, fotili a točili jsme na každém kroku, s námi baterie udržela krok 1 den.

Úsporu baterie můžete vyřešit pomocí středně úsporného režimu, a když je potřeba, v záloze je i maximální úsporný režim. Můžeme potvrdit, že nám tyto režimy nejednou vytrhly trn z paty, i se 2 % baterie jsme přežili další necelou hodinu. Ve chvíli, kdy je baterie málo a nabíječka daleko, je úsporný režim zkrátka skvělá věc. A protože Galaxy A80 dostal do vínku mimo jiné i funkci rychlonabíjení, do plných 100 % jsme šťávu doplnili za hezkou hodinku a půl.

Závěr

Chytrý Samsung Galaxy A80 zajisté potěší milovníky selfie, protože výsuvný a otočný fotoaparát je jednak efektní „frajeřinkou“ a jednak vám nabízí snímky ve stejně vysokém 48Mpx rozlišení jako hlavní fotoaparát. Další zajímavou vychytávkou je reproduktor zabudovaný v displeji, maximálně spokojeni jsme byli se svižným výkonem telefonu. A pak tu máme samotný obří“ displej, který si nás získal velikostí 6,7“ a parádním obrazem. Jen škoda, že se nedostalo na 3,5mm jack pro sluchátka a podporu paměťových karet, s nimi by výbava zabodovala bez ztráty kytičky. Samsung Galaxy A80 je bezesporu velice zajímavým kouskem, který ční mezi konkurenty.

Přehled nejdůležitější parametrů smartphonu Samsung Galaxy A80

Displej

6,7" Super AMOLED Full HD+ (2340 × 1080)